Народна странка

Новаковић: Корупција под окриљем државе – нови мост да, али овакав мост не

Новаковић: Корупција под окриљем државе – нови мост да, али овакав мост не

Поводом потписивања Меморандума о изради планске и техничке документације за пројекат изградње обилазнице око Новог Сада, приметно је пет мањкавости и професионалних нелогичности.

Прво, као и Фрушкогорски коридор чија је уговорена вредност 606 милиона евра, тако се и пројекат изградње обилазнице у вредности од 130 милиона евра реализује у моделу по којем су и кредитор и извођач радова из исте земље, у овом случају из Кине. Обим и брзина којом се задужујемо на овај начин, већ сада доводи у питање могућност будуће отплате кредита.

Друго, ова "инвестиција", као и бројне друге кинеске инвестиције, проглашена је "пројектом од националног значаја", што значи могућност директног договарања и преговарања са инвеститором и извођачем радова. Тако се потпуно очито и грубо избегава Закон о јавним набавкама.Уместо да се од пројектовања до изградње инфраструктурних објеката распише међународни тендер и позову најугледније светске компаније да конкуришу, у Србији се непосредном погодбом бирају извођачи радова. Држава, дакле, не спречава него омогућује и подстиче корупцију.

Треће, као земља која је кандидат за приступање ЕУ, обавезани смо да све, а поготово најзначајније јавне набавке учинимо потпуно отвореним. Овакво понашање удаљава нас не само од стандарда и праксе у ЕУ, него онемогућује и домаћу грађевинску оперативу да конкурише и заради на пословима у властитој земљи.

Четврто, поново је као и у случају Фрушкогорског коридора, Меморандум о изради планске и техничке документације за пројекат изградње обилазнице око Новог Сада потписан са компанијом CRBC (China Roas and Bridge Corporation). Дакле, не само да се избегава конкуренција кроз отворен поступак јавних набавки, него се нескривено фаворизује једна једина фирма.

Пето, уместо да сагледа урбанистички, саобраћајни, еколошки и грађевински аспект градње новог моста, градска власт је овом проблему приступила као да је реч о рутинском техничком задатку. Позицијом моста и саобраћајним коридором који води до моста, неће се растеретити фреквентност саобраћаја, напротив она ће се на том потезу увећати.

Уместо умањења, добићемо увећање броја возила који саобраћају том деоницом. Притом ће интензитет саобраћаја стварати велике гужве, загађење ваздуха и буку пролазећи кроз најгушће насељене делове града.

Укратко, реч  је о саобраћајно и еколошки неоправданом и неодрживом решењу.

Напокон, да не остане никаква дилема. Овај мост је потребан Новом Саду, али поново је струка грубо одстрањена. Све примедбе које се могу упутити овом пројекту могле су бити превениране и отклоњене кроз стручну расправу и укључивање јавности. Нажалост, учињено је све да се то не деси.

 

Борислав Новаковић
Председник Градског одбора Народне странке Нови Сад