Народна странка

Понош за "Данас": Посебно министарство у влади Ане Брнабић штетно за опозициону ствар

Понош за "Данас": Посебно министарство у влади Ане Брнабић штетно за опозициону ствар

Преузето са портала листа "Данас".

 

Нисам се још пријавио зато што сам прележао корону и поштујем став да приоритет имају они који нису. А желим да се вакцинишем кад на ред дођемо и ми који смо прележали. Ценим сваки корак режима који доприноси обуздавању епидемије. Набавка вакцина је конкретан допринос тој борби. Јасно је да чињеница да се ради о пандемији и последичној трци у набавци вакцина ствари чини додатно компликованим, чак и за моћније и организованије земље и способније владе. Оно што свему даје горак укус јесте глорификација Вучићеве улоге у овој ствари и понашање као да парама из своје касице-прасице купује вакцине. Ми ћемо се короне некако и решити, решићемо се и Вучића на регуларним изборима, али он очигледно не може да се одрекне порива да нас уверава како је он тај који пушта кишу у Србији. Сад након одласка Трампа, то је баш демоде, каже у писаним одговорима за Данас Здравко Понош, потпредседник Народне странке, одговарајући на питање да ли се пријавио за вакцинацију и како оцењује сналажљивост у набавци вакцина којом се власт поноси, имајући у виду ситуацију у ЕУ и свету када је реч о дистрибуцији вакцина.

Јесте ли оптимистични око брзог почетка и завршетка дијалога власти и опозиције?

Вучић је најавом нових превремених избора, пре него што је и била формирана влада проистекла из фалш избора одржаних у јуну прошле године, у ствари признао да је бојкот успео, да је власт која је произишла из њих нелегитимна и да избори морају да се понове. То потврђује и изјава известиоца Европског парламента за Србију Владимира Билчика да је важно да се поправе услови за фер политичко надметање у Србији и да се оснажи поверење јавности у медије. Зато ће дијалога бити. Власт ће покушати да отеже са почетком, а још више са завршетком и покушаће да пристане само на симболичне уступке. Опозиција која је бојкотовала претходне изборе мора да покаже да има петљу да бојкотује и наредне, ако се не испреговарају разумни услови. Рок за њихову имплементацију не може да буде краћи од шест месеци.

Од лидера ваше партије смо први пут чули идеју о смањивању броја опозиционих преговарача. Да ли сте о томе разговарали са осталим партијама опозиције и има ли договора о преговарачима?

Наш предлог усмерен је на спречавање стандардног манипулативног модела где се за сто доведе што више учесника, а међу њима што више ирелевантних или фингираних како би се дискусија обесмислила или обезбеђивала већина за решења по мери режима. Добра мера је поново у паритету власти и опозиције са по два представника. Све што је у овом нелегитимном парламенту је власт, коју претпостављам могу да представљају преговарачи из редова две релевантне владајуће странке – СНС и СПС. Што се нас тиче они слободно могу да представљају и оне странке које су ван парламента само зато што им је Вучић скупио више потписа него гласова на прошлим изборима. Опозиција мора да нађе начин како да се договори око своја два преговарача и то не би требало да буде проблем. Посредници би требало да буду два европарламентарца. Било би добро да се ти преговори обављају подаље од камера и да се учесници уздрже од јавних наступа док не заврше посао.

Шта мислите о идеји да се оснује министарство за изборе које би гарантовало испуњавање договореног у дијалогу?

Нека врста супервизије над имплементацијом договореног је неопходна. Ослањање на разваљене институције и СНС администрацију било би крајње наивно. Посебно ново министарство у влади Ане Брнабић, које би водила чак и личност од поверења опозиције, политички је штетно за опозициону ствар. Такав аранжман значио би да је опозиција, макар и посредно ушла у владу за коју аргументовано тврди да је производ нелегитимне скупштине и лажних избора. На страну што би то захтевало радикално промењен закон о министарствима којим се прекомпонују надлежности у изборном процесу.

Има ли ваша странка предлог како најбоље осигурати испуњавање договореног?

Народна странка сматра да би одговарајућа форма била нека врста координационог тела састављеног на паритетној основи од представника власти и опозиције. То тело би требало да има јасна и јака овлашћења, снажнија од неког ад хок министарства у надгледању имплементације договореног, У том паритетном телу требало би да буду и представници посредника у преговорима, односно ЕУ, како би се обезбедило да паритет не би произвео блокаду. Кључна ствар је да се у свему што се тиче избора онемогући мајоризација од стране власти и функционерска кампања.

Како сте схватили предлог дела опозиције о паралелном уређивању информативних програма јавних сервиса?

Није то сасвим нова идеја. Одавно је опозиција при ставу да треба обезбедити гарантован простор на националним сервисима за нережимске ставове. Кажем нережимске јер није довољно да уз власт само још политички организована опозиција има приступ јавним сервисима. С обзиром на вишегодишњу утемељену праксу режима да манипулише, важно је да се ствари прецизирају. Неки од модалитета су паралелна ротирајућа уредништва, прецизирана сатница за опозицију у информативним и дебатним емисијама, повећање броја дебатних емисија и слично.

Посебна прича је РЕМ. И ту нам треба неко привремено прелазно решење како би се и приватне телевизије натерале да поштују закон на основу којег им је дата фреквенција у најам, а не на поклон.

Лидер Двери је првостепено добио Вучића на суду. Мислите ли да ће исто бити и са лидером ваше странке?

Мислим да је Вучићу довољан један случај решен против њега како би с њим махао као са доказом о слободном судству у Србији. При садашњем стању медија у Србији много више грађана озрачено је тим спином него спознајом да је судски утврђено да је Вучић лагао. Ипак, ако би се слична пресуда изрекла још који пут, тешко би било побити тврдњу да је он лажов. Председник лажов.

Да ли би НС била задовољна ако власт испуни само препоруке мисије ОЕБС?

Препоруке ОЕБС су корисне, али не одражавају сву дубину и разгранатост проблема изборне праксе у Вучићевој Србији, па самим тим не нуде ни комплетну терапију. Наратив који се користи у извештајима и препорукама ОЕБС-а редовно је дипломатски исполиран, што је примерено пракси којом се међународна организација обраћа земљи чланици. Уосталом, ова власт се у пракси не обазире на препоруке, било да оне долазе од ОЕБС, ЕУ, Фридом хауса. Једино што се труди да у организацијама где има неку врсту присуства, у фази драфтовања извештаја и препорука, умекша оцене лошег стања у Србији. Зато треба инсистирати на преговорима који се завршавају са потписаним документом уз учешће посредника и са утврђеним механизмом надгледања имплементације. А кад говоримо о препорукама, Црта је урадила документ вредан пажње.

Верујете ли истраживањима која показују да је Вучићев рејтинг испод 40 одсто или да је разлика између оних који подржавају власт и опозицију само седам одсто?

Не улазећи у анализу појединачних резултата, о чијој поузданости не могу да судим јер не знам ко је радио истраживање, јасно је да је бирачко тело у Србији располућено. Међу онима који су опредељени и даље је нешто више оних који подржавају режим од оних који не подржавају, иако се разлика све више топи. То су неспорни трендови. Опозиција треба да покрене и мотивише неопредељене јер је разумно очекивање да међу њима има више потенцијалних гласача опозиције него власти. Зато нам је важно отварање медија.
 

Интервју приредила новинарка листа "Данас" Лидија Валтнер