Народна странка

Анђелковић: Међународни дан чистог ваздуха

Анђелковић: Међународни дан чистог ваздуха

Србија је на корак од обарања свих негативних рекорда у квалитету ваздуха.

Већ крајем фебруара 2022. године смо полако почели да испуњавамо максимални дозвољени број дана са повишеним загађењем ваздуха.

У Европи загађење ваздуха изазива преко 400.000 превремених смрти годишње. Код нас је процена да преко 10.000 људи превремено изгуби живот због загађеног ваздуха и ПМ честица у њему.

Генерална скупштина УН установила је 7. септембар као Међународни дан чистог ваздуха за плаво небо.

Уредба о условима за мониторинг и захтевима квалитета ваздуха ("Сл. гласник РС", бр, 11/2010, 75/2010 и 63/2013) је код нас мртво слово на папиру. Примера ради, у њој се децидно каже да је “Национални циљ за смањење изложености суспендованим честицама ПМ2.5” 2022. година.

Народна странка са жаљењем констатује да до 2022. године власт није успела ни да постави уређаје за мерење квалитета ваздуха на свим потребним местима. Да је стање квалитета ваздуха никад горе, да су највећа жаришта загађења управо места са појачаном неконтролисаном индустријском активношћу, попут Смедерева, Бора и др. У потпуности заостајемо за развијеним светом и свесно нам је угрожено здравље.

У програму Народне странке је квалитету ваздуха посвећена максимална пажња.

Наш циљ је омогућавање привреди да се развија несметано али у складу са законима и никако не на уштрб очувања животне средине и здравља наши грађана. Преносимо вам део из тог програма за Београд. Овакав модел је примењив у читавој Републици.

Чист ваздух у Београду се мора бранити инсталирањем опреме за перманентно праћење загађења ваздуха у свим градским и приградским општинама, пооштравањем казнене политике и доношењем сета закона у овој области, успостављањем надзора и контроле градских одлука које би биле строже у односу на законска акта донета на републичком нивоу због веће концентрације становништва, веће количине загађујућих материја и појачаних привредних активности у Београду. Топлане треба постепено да прелазе на еколошко прихватљиве изворе добијања енергије и потпуни прелазак на гас. Развијати тренд да сав јавни саобраћај у једном тренутку пређе на електрични погон, уз дефинисање зона посебне угрожености за делимичну или потпуну обуставу саобраћаја возилима са унутрашњим сагоревањем. Напори за очување чистог ваздуха морају бити праћени субвенционисањем уградње филтера у већ постојећа индивидуална ложишта усклађених са строгим ограничењима за емисију загађивача према ЕУ стандардима. Субвенционисање изолације објеката, промену столарије и свих чиниоца који утичу на повећану употребу енергије. Субвенције усмерити и према јавним предузећима али и индивидуалним корисницима да инсталирају опрему за соларно напајање енергијом где год је то могуће. Чист ваздух се чува и изградњом бициклистичких стаза ради смањења употребе аутомобила преко стимуланса запосленима да користе еколошки прихватљива возила за долазак на посао, или бенефита компанијама и појединцима који се односе друштвено одговорно према очувању животне средине кроз предности приликом добијања јавних послова.

 

др Александар Анђелковић
председник Одбора Народне странке за заштиту животне средине