Народна странка

Дејан Панић (Панчево): Јавно приватно партнерство, потреба или још једна пљачка грађана?

Дејан Панић (Панчево): Јавно приватно партнерство, потреба или још једна пљачка грађана?

Члан Градског одбора Народне странке Панчево Дејан Панић изјавио је да умањење капитала ЈКП Хигијена услед губитка од 147,7 милиона динара намеће питање да ли градска власт коју предводи Српска напредна странка припрема нови пројекат јавно-приватног партнерства.

Да ли се спрема још једна пљачка грађана по већ опробаном рецепту, и каква су искуства већ реализованих пројеката јавно-приватног партнерстава у граду?

Најочитији пример је пројекат јавно-приватног партнерства за модернизацију система јавног осветљења, који је оставио Панчево у полумраку. Уградњом светиљки мањих снага од потребних за последицу има неодговарајуће осветљење градских тротоара и саобраћајница, што доводи до смањене безбедности грађана, како на тротоару тако и у саобраћају. Тиме је безбедност грађана жртвована ради остваривања профита приватног партнера, који је уграђивао неодговарајуће, јефтиније, ЛЕД светиљке мањих снага и лошијих карактеристика, наводи Панић.

Други пример је пројекат јавно-приватног партнерства за финансирање и изградњу путева. Сведоци смо већег броја улица у граду и у насељеним местима које су асфалтиране последњих месеци. Индикативно је то да све те улице карактерише ширина асфалтног слоја која је ужа од нормалног профила улице. На појединим местима асфалтни слој је толико узак да није могуће безбедно мимоилажење два возила. Такође, недостатак банкина и тротоара, кишне канализације и хоризонталне сигнализације говори у прилог томе да се улице уређују без потребних пројеката. Поставља се питање да ли грађани из буџета града плаћају асфалтирање улица у пуном профилу, а да заузврат добијају пола коловозне траке?

Најзначајнији је свакако пројекат јавно-приватног партнерства у области јавног градског саобраћаја. Напредњачка власт је систематски урушавала АТП како би на његово место довела приватног партнера. Постављањем на место в.д. директора Бојана Бојанића, који је широј јавности познат по обустави превоза за Београд на дан великог опозиционог митинга из априла 2019. године, расходују се аутобуси АТП и изнајмљују аутобуси од фирме ТРАНС-ЈУГ из Обреновца, који нису били у много бољем стању од расходованих аутобуса АТП-а. На тај начин се генерише огроман губитак у пословању АТП-а. Наравно, дотична фирма, блиска СНС-у, постаје један од приватних партнера у новоформираном предузећу Пантранспорт.

Град Панчево се обавезао на годишње субвенције приватном партнеру у висини од преко два милиона евра на период од 25 година, као и додатна финансијска средстава уколико приватни партнер не оствари договорени профит. Приватни партнер се обавезао на изградњу нове аутобуске станице, од које по свему судећи ни ове године неће бити ништа. Граду су остали дугови АТП које ће грађани да покривају из буџета града, неколико стотина запослених радника је остало без посла, тржиште путничког превоза на територији града Панчева и за Београд, а које је вредно неколико милиона евра, препуштено је приватнику, а град је добио удео од само три одсто у новооснованој фирми.

У држави у којој су институције урушене, са корумпираним правосуђем и неразвијеним тржиштем пројекти јавно-приватног партнерства се претварају у пљачку државе и грађана. Стога је неопходно да се након промене власти изврши контрола и ревизија свих пројеката јавно-приватног партнерства и да се одговорни за пљачку и злоупотребе приведу правди, рекао је Панић.

Дејан Панић
саобраћајни инжењер,
члан Градског одобра Народне странке Панчево